سخن روز /
با حضور معاونین برنامه ریزی و اقتصادی و توسعه مدیریت و منابع وزارت جهادکشاورزی چهارمین اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران برگزار شد
1401/12/23
چهارمین جلسه اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران با حضور نمایندگان اتاق های اصناف کشاورزی شهرستانها، نمایندگان وزارت جهادکشاورزی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و مهمانان جلسه علایی مقدم معاون برنامه‌ریزی واقتصادی و محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهادکشاورزی، در روز دوشنبه 22 اسفندماه 1401 در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

✅به گزارش پات، در ابتدای این جلسه پیشه‌ور رئیس اجلاس گزارش اجمالی از اقدامات انجام شده اتاق اصناف کشاورزی ایران طی سال 1401 ارائه داد اهم موارد مورد اشاره عبارت ار: حضور در جلسات مختلف از جمله: تعیین قیمت محصولات کشاورزی، اجرای کشت قراردادی، سنددار کردن زمینهای کشاورزی، اعتبار بخشی به پروانه های کسب، شورای مدیران وزارت جهادکشاورزی، کارگروه دبیرخانه هیات عالی نظارت، کمیسیونهای دولت و... ، هماهنگی و تعامل با دستگاههای مختلف از جمله شرکت دخانیات ایران، سازمان منابع طبیعی، بیمه مرکزی ایران، صندوق بیمه کشاورزی، حضور در استانها برای معرفی و اجرایی‌سازی سامانه سبک، انجام حسابرسی سالانه اتاقها، برگزاری جلسات هیات رئیسه اتاق و اجلاس اتاق ایران، برگزاری همایش صدور شناسنامه باغات و ... بودند.

⬅️در ادامه جلسه عدل طلب دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه هیات عالی نظارت ارایه داده و اعلام داشت: تاکنون جلسات تبیین و توجیه آیین نامه و ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی در 25 استان کشور برگزار شده است تا مدیران جهادکشاورزی استان و شهرستان نسبت به موضوع آشنا شوند. تا حال حاضر کمیسیونهای نظارت بر اصناف کشاورزی در 420 شهرستان کشور تشکیل شده و تعداد 68 اتحادیه صنفی کشاورزی و 16 اتاق اصناف شهرستان تشکیل گردیده است. مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد ضمن اشاره به سامانه سبک،  به وقت گیر بودن ورود اطلاعات اعضا به این سامانه اشاره داشته و از اتاق اصناف کشاورزی ایران درخواست کردند برای این موضوع راه‌حلی اندیشیده شود.

⬅️عدل طلب تاکید کرد: این جلسه محلی برای طرح مسائل و مشکلات و همچنین بیان اقدامات و فعالیتها در حوزه نظام صنفی کشاورزی است و اظهار امیدواری کرد با پیگیری اجرای ساختار جدید و تشکیل اتحادیه‌ها و اتاق های اصناف کشاورزی شهرستانها، اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران از حالت موقت درآمده و به صورت رسمی شکل بگیرد.

⬅️ارائه گزارش مالی و پیش بینی بودجه سال 1402 اتاق اصناف کشاورزی ایران یکی از دستور کارهای اجلاس بود که توسط ساروقی گزارشی از آن ارائه و به تصویب اجلاس رسید.

⬅️ساروقی با توجه به وضعیت مالی اتاق از استانها درخواست کرد بدهی های خود را به اتاق کشاروزی ایران تا پایان سال تسویه نمایند تا اتاق در پرداخت های مالی با مشکل مواجه نشود. وی همچنین پیش بینی بودجه سال 1402 را ارایه دادند که به تصویب اجلاس رسید.

⬅️سخنران بعدی اجلاس اتاق کشاروزی ایران آقای علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی بود. ایشان ضمن اشاره به محدودیتها و ریسک های متعدد کشاورزی در  ایران آن را کار بسیار سختی دانست، اما با تمام محدودیتها در کشاورزی ایران میزان تولیدات کشاورزی به 125 میلیون تن رسیده است که حاکی از همت و تلاش و دانش بومی کشاورزان است. وزارت جهادکشاورزی در دو وجه، هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید پاسخگو باشد و توجه به هر دو وجه بسیار مهم و ضروری است در این خصوص نقش اصناف کشاورزی بعنوان یک بازوی توانمند که سطح تماس آن با کشاورزان و مردم است می تواند بسیار مهم و موثر باشد.  تلاش ما در وزارت جهادکشاورزی بر این است که جایگاه این نظام افزایش یابد و در تصمیم گیری های تولید تاثیرگذار باشد.
در نظام صنفی کشاورزی خلایی مشاهده می شود و آن این است که اجباری در آن ایجاد نشده است که کشاورزان حتماً باید در آن عضو شوند و پروانه کسب دریافت نمایند. با الزامی شدن این امر اعتبار پروانه و نظام صنفی کشاروزی افزایش می یابد و ما در وزارتخانه هم موافق هستیم که در این زمینه پیگیری شود و مقرراتی تدوین شود که تمامی کشاورزان در این نظام عضو شوند تا امکان برنامه ریزی دقیق‌تر و تهیه آمار واقعی در بخش فراهم شود.

⬅️وی گفت: انتظار داریم که نظام صنفی هر روز قدرتمندتر شود و بتواند بسیاری از کارهای وزارتخانه را برعهده بگیرد. این امر مستلزم آن است که این نظام بیشتر شناخته و معرفی شود. در حوزه اقتصادی نیز ضروری است نظام صنفی در زنجیره های ارزش کشاورزی ورود نماید تا منافع اقتصادی حاصل از بخش به خود بخش برگردد.

⬅️در ادامه جلسه محمدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهادکشاورزی در سخنانی نقش و اهمیت نظام صنفی کشاورزی را مورد توجه و تاکید قرار داد.

⬅️وی اعلام داشت: شعار وزارت جهادکشاورزی و مهمترین برنامه این وزارتخانه را در دولت سیزدهم اقتدار غذایی است، لازمه این اقتدار آن است که اهمیت موضوع در درجه نخست در اذهان جامعه بخصوص کشاورزان و شاغلین بخش اعم دولتی و غیردولتی جای گیرد، همه باید به این برداشت برسند که امنیت غذایی امری مهم است و لذا تولید از اهمیت و جایگاه لازم برخوردار خواهد شد.

⬅️ محمدی تاکید کرد: نظام صنفی کشاورزی باید نقش خود را در این اقتدار غذایی کشور تعریف و روشن کند و مشخص نماید چه نقشی می تواند در این اقتدار داشته باشد. وی با اشاره به اهداف نظام صنفی کشاروزی تاکید کردند که نظام صنفی کشاورزی ضروری است در راستای سه هدف عمده تلاش نماید، این سه هدف عبارتند از افزایش سطح رفاه در زندگی روستایی، افزایش جایگاه کسب  و کار کشاورزی در اقتصاد ملی و حفظ کرامت کشاورزان بعنوان عنصر مولد.

⬅️در این جلسه امینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی ایران گزارشی از پیگیری های انجام شده در حوزه بیمه تامین اجتماعی و اجرای معافیت بیمه کارفرمایی و خاکزاد رستمی گزارش از وضعیت سامانه سبک ارائه دادند. همچنین تعدادی از حاضران جلسه نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح شده در جلسه عنوان نمودند.
تعداد مشاهده خبر2288 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal