سخن روز /
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی تاکید کرد:
تلاش سازمان مرکزی تعاون روستایی برای واگذاری تمام زنجیره به تشکل‌ها / استفاده از قابلیت بازارچه‌های مرزی توسط تشکل‌های استانی
1401/12/14
⬅️نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی جهت صادرات با حضور مهندس محمد علی نیکبخت مدیر عامل و رئیس هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی، حجت‌الاسلام والمسلمین قبادی مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان، اعضای هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی و مهندس سلطانی فر معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه، مهندس جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، مهندس فتحی مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمانهای تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس ساروئی مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، دکتر تقوی معاونت دفتر صادرات گمرک و مدیران اتحادیه ها و تشکل های نمونه و مدیران ستادی و استانی در سالن جلسات سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد.

✅به گزارش پات؛ محمد علی نیکبخت مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در این نشست هم اندیشی، گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی و مجموعه تشکل‌های بخش کشاورزی باید از این فرصت بی بدیل در حوزه اقتصاد کشور مخصوصا در بحث فرآوری محصولات کشاورزی و صادرات محصولات فرآوری شده و یا محصولات خام به نحو شایسته استفاده کنند.

⬅️وی افزود: اتحادیه میهن به عنوان اتحادیه نمونه در این امر، هم اکنون برای صادرات 100هزار تن تخم مرغ خیز برداشته و کل کار از صفر تا صد بر عهده این اتحادیه است؛ همچنین در بحث واردات نیز  در صورت نیاز با تعهدی که وجود دارد تنظیم بازار داخلی را انجام و مازاد را صادر میکنند.

⬅️به گفته مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به حضور سایر تشکل ها در این امر، افزود: در بخش آبزیان، صادرات ماهیان سرد آبی و ماهیان گرم آبی این مهم نیز قابلیت اجرایی دارد.

⬅️وی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت ایجاد شده و واگذاری امور به اتحادیه‌ها، گفت: تلاش سازمان مرکزی تعاون روستایی، بر این است که در حوزه تولید، تشکل‌های توانمند که میتوانند صفر تا صد زنجیره را از قبیل واردات، صادرات، تنظیم بازار، تامین نهاده ها و صادرات  را برعهده گیرند.

⬅️مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، گفت: در حوزه دیپلماسی غذایی بیش از 50جلسه در وزارت جهاد کشاورزی با حضور نمایندگان بانک مرکزی، وزارت اطلاعات، سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است.

⬅️نیکبخت تصریح کرد: استانهای مرزی میتوانند در شرایط تحریمی و اقتصادی با توجه به همسایگی این استانها با 15 کشور همسایه، گام مهمی در مبادلات و معاملات مرزی از طریق بازارچه های مرزی در جهت خنثی سازی تحریم ها بردارند .  

⬅️به گفته وی؛ تشکل‌های استانی در استانهای مرزی نباید از بازارچه های مرزی و توان این بازارچه ها در حوزه معاملات مرزی غفلت کنند

⬅️در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین قبادی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با گرامیداشت ماه پر فضیلت شعبان موالید ائمه هادی را در این ایام تبریک و تهنیت گفت و نسبت به اهمیت و تاکیدات عبادت و بندگی خالصانه در این ماه بویژه روزه داری و خواندن ادعیه مخصوص در ماه شعبان توصیه هایی را داشت.

⬅️قبادی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر روایتی از امام حسین ( ع) گفت: حاجات مردم به سوی شما از جمله نعمتهای بزرگ خداوند تبارک و تعالی است ؛ قدردان این نعمت بزرگ باشیم و در راستای گره گشایی از کار مردم نهایت تلاش و کوشش را داشته باشیم.

⬅️مسئول حوزه در بخش پایانی صحبت خود گفت: همه ما موظفیم با برنامه ریزی دقیق و عالمانه که بر گرفته از مشورت با نخبگان بخش کشاورزی باشد ، توازن در تولید و مصرف محصولات کشاورزی را ایجاد کنیم  و تحقق این امر منوط به همراهی تولید کنندگان و کشاورزان عزیز و زحمتکش است.

💢لزوم توجه تعاونی‌های مرزی با همسایگان در جهت تبادلات بهینه کشاورزی و تجاری  

⬅️هومن فتحی مدیر کل دفتر امور بین الملل  و سازمانهای تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشورمان، گفت: کشور از لحاظ لجستیکی و ترانزیتی در موقعیت ممتازی از 5 کریدور اصلی قرار دارد؛ کریدور شمال به جنوب به مرکزیت ایران بوده و در کریدور شرق به غرب نیز مرکزیت
ایران و در کریدور شرق به غرب نیز مرکزیت با کشور ما است.

⬅️به گفته وی؛ این موقعیت ممتاز جغرافیایی، فضایی برای ما ایجاد می‌کند که برای امر تجارت بتوانیم از آن بهره مند شویم.  

⬅️فتحی گفت: به طور میانگین سالیانه 75درصد محصولی صادراتی به 15 کشورهمسایه خاکی و آبی است و عمده وارد کننده مستقیم محصولات کشاورزی ما 6 کشور همسایه است.

⬅️وی تصریح کرد: تعاونیهای مرزی ما باید با همسایگان تبادلات بهینه کشاورزی و تجاری داشته باشند؛ در کشورهای اروپایی تعاونی ها در تجارت خارجی نقش بسزائئ دارند؛ نهاد تعاونی در کشور دارای بضاعت و ظرفیت های بسیار زیادی است.  

💢 تسهیم تجارت خارجی توسط  وزارت جهاد کشاورزی در دوره اخیر

⬅️وی با اشاره به تسهیم تجارت خارجی توسط  وزارت جهاد کشاورزی در دوره اخیر، گفت: وزارتخانه در این مهم وظیفه مند عمل کرده و اقدامات چشمگیر و گسترده ای صورت داده است.

⬅️فتحی یادآور شد:  قرار گاه دیپلماسی غذایی توسطیندگان  سازمان گمرک، سازمان استاندارد، وزارت امور خاجه، شرکتهای تابع وزارت جهاد کشاورزی، معاونت های مختلف، وزارت بهداشت در بعد نظارتی، سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات و وزارت کشور تا به امروز بیش از 50جلسه به صورت منظم و هفتگی برگزار کرده است.

⬅️وی افزود: تعاونی‌های ما باید علاوه بر شناختن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در حوزه صادرات محصولات  و مشکلات موجود در هر استان، در زمینه قرنطینه، مسائل بانکی اعضا وارد کننده و صادر کننده را نیز به خوبی ارزیابی کنند.

⬅️فتحی در پایان گفت: کمیسیون مشترک همکاری فی ما بین دولت افغانستان و ایران را دولت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده و ما نیز اقدامات خوبی برای توسعه تجارت با افغانستان آغاز کرده ایم.

💢آمادگی وزارت امور خارجه با همکاری صادر کنندگان مستمر محصولات کشاورزی

⬅️در این جلسه سلطانی فر معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به بیان دیدگاه های  دستگاه دیپلماسی در این زمینه پرداخت و گفت : حضور در جمع سربازان حفظ امنیت غذایی کشور برای من باعث افتخار است.

⬅️وی ادامه داد: وزارت امور خارجه آماده  همکاری با تامین کنندگانی است که تداومی در عرضه محصولات کشاورزی در حوزه صادرات داشته باشند.  

💢برنامه جامع در سازمان مرکزی تعاون روستایی برای صادرات به افغانستان

⬅️جوانمرد قصاب مشاور اقتصادی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان سخنران بعدی در این جلسه بود.

⬅️ وی بیان کرد: نقش افغانستان در بحث تجارت خارجی و همچنین امنیت کشور ما حائز اهمیت است؛ این کشور جز دو هدف و مقصد عمده صادراتی ما است.  

⬅️قصاب در ادامه گفت: برای صادرات و ورود به بازارهای جهانی وجود تشکل ها و شرکتهای بزرگ تجاری با ظرفیتهای تولیدی و مالی فراوان لازم و مهم است.

⬅️وی ادامه داد: باید برنامه جامع در سازمان مرکزی تعاون روستایی و زیر مجموعه‌های آن برای صادرات داشته باشیم و همچنین شرکت و حضور در نمایشگاه های خارجی باید به صورت هدفمند در دستور کار قرار گیرد.

💢رفع محدودیت صادراتی با تولیدات کیفیت پایدار

⬅️دکتر هادربادی عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه این جلسه گفت: شناخت ما از بازار ، رقبا، ذائقه بازار، استانداردهای جهانی، قواعد و قوانین  موجود، استانداردهای کشور های مقصد کامل نیست؛ لذا باید بحث آموزش را در حوزه های استانی و ملی توسط اتحادیه های ملی با همکاری اجرایی گردد..   
⬅️وی صادرات را نظامی یکپارچه دانست و افزود: فرایند تولید محصول که از بذر، کود، نهال شروع و تا به محصول ختم شود باید کیفی سازی محصول کمک نماید تا بتوان صادرات  خوبی داشت که اثر این مهم بر عهده تشکلها ذیربط می باشد..

⬅️به گفته وی؛  اگر تولیدات با کیفیت پایدار و زمان بندی شده با استفاده از فرصت مبادلات تهاتری یک فرصت محسوب میگردد..

💢شناسایی ظرفیت های بالقوه موجود در شبکه تعاون روستایی

⬅️توسلی عضو هیات مدیره سازمان مرکزی نیز گفت: تمهیداتی که وزارت جهاد کشاورزی در این دوره اعمال کرده فضای بسیار خوبی سبب ایجاد فعالیت های بازرگانی سازمان و شبکه تعاون روستایی شده است.

⬅️وی تاکید کرد: باید شناسایی ظرفیت های بالقوه موجود در شبکه تعاون روستایی در دستور کار قرار گیرد.

⬅️در ادامه این جلسه مسلمی عضو دیگر هیات مدیره این سازمان سخنانی درباره موانع شبکه در تجارت خارجی اعضاء  شبکه سخنانی را ایراد کرد.

⬅️مسلمی، گفت: ما باید تمرین کنیم تا بتوانیم برای تمامی فصول برای کلیه بازار ها محصول برای عرضه داشته باشیم.

⬅️معتمد سرپرست معاونت بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نیز درباره اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های صادراتی این سازمان، گفت: با توجه به رویکرد جدید سازمان، هیات مدیره جدید و مدیرعامل رویکردهای توسعه ای را داخل شبکه پیگیری میکنیم و یکی از برنامه های هیات مدیره توسعه تجارت خارجی است.  

⬅️معتمد گفت: با توجه به رویه جدید سازمان مرکزی تعاون روستایی به فعالیت‌های توسعه مانند کشت‌های قراردادی، مبادلات درون شبکه‌ای در حوزه زنجیره تامین برای سازمان میادین و تره بار می پردازیم.

⬅️وی افزود: در بازرگانی خارجی نیز پیشنهاداتی با توجه به رویکردهای هیات مدیره مبنی بر تشکیل دفتر بازرگانی خارجی در معاونت بازرگانی  که ما حصل این امر است میتواند یک گام به جلو تلقی شود.   

⬅️در پایان جلسه و در پنل پرسش و پاسخ سخنرانان به سوالات مدعوین و نمایندگان اتحادیه ها، تشکل ها و مدیران ستادی و استانی پاسخ دادند و همچنین نماینده‌ استانهای مرزی نیز دیدگاه‌ها و برنامه‌های صادراتی خود را ارائه کردند.
تعداد مشاهده خبر1486 بار
تصاویر مرتبط


    RatingTitle
    :0 :0
    مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

    ارسال نظرات
    نام
    آدرس پست الکترونیکی شما
    شماره تلفن
    توضیحات
    خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
    کد امنیت
    Powered by DorsaPortal